
Treylerin üzerindeki her üründe olduğu gibi fren sistemi parçaları da treyler üreticisi firmanın belirlediği ve önerdiği yol ve kullanım şartlarına uygun olacak şekilde kullanılmalıdır. Treylerde yapısal ve mekanik değişiklikler yapılacaksa, mutlaka treyler üreticisinden onay alınmalıdır.
Orijinal olmayan veya treyler üretici firma tarafından onaylanmayan tüm fren sistemi parçalarının montajı sonrasında oluşacak hasarlar, WABCO fren sistemi uygulayıcısı ve üreticisini oluşan hasarlardan sorumlu tutmuyor. İntermobil Satış Sonrası Hizmetleri Teknik Müdürü Alperen Kurt, fren sistemleriyle ilgili tüm teknik bilgileri ayrıntılarıyla anlattı.
Treylerde oluşan WABCO fren sistemi arızalarının doğru tespiti, müdahalesi ve çözümü için mutlaka yetkili WABCO servisleri olan WABCO Service Partnerlarda işlem yapılması gerekiyor. Özellikle treylerin garanti kapsamı süresinde meydana gelen arızalar için mutlaka treyler üreticisinin yetkili servisinde işlem yapılmalıdır.
Treylerin fren sisteminin sağlıklı ve arızasız şekilde çalışması neler yapılmalı?
Çekicinin treyleri besleyen hava hatlarının çıkışının temizliği günlük olarak kontrol edilmelidir. Hava hattındaki herhangi bir kirlilik durumunda, temizlenmeden treylere bağlanmamalıdır. Aksi takdirde tüm kirli (yağlı, sulu, kurumlu, parçacıklı vs.) hava, treylerin fren sistemi hatlarına girecek ve fren sisteminin arızalanmasına yol açacaktır.
Fren sistemi ve çekici-treyler ara bağlantı elektrik kabloları her kullanımdan ve bağlantıdan önce kısa devre ve oksitlenmeyi önlemek için kontrol edilmelidir.
Aksi bir durumda bağlantı yapılmamalı ve treyler kullanılmamalıdır. Ayrıca treyleri kullanmadan önce bu elektrik kabloları bağlantısı doğru şekilde yapılmalı ve mutlaka takılmalıdır.
Fren ve elektrik kablolarının yanı sıra, çekici-treyler arası hava hortumlarının doğru monte edildiği, çalıştığı, herhangi bir hasar ve kırılma katlanma bükülme olmadığı mutlaka kontrol edilmelidir. Fren kaplinlerinde ve bağlantı hortumlarında herhangi bir hava sızıntısı olup olmadığı edilmelidir. Var ise, serviste sızıntı problemi giderilmeden treyler kullanılmamalıdır.
Treylerin etrafında dolaşıp gözlem yapılarak şasi alt grubunda herhangi bir hava kaçağı olup olmadığına mutlaka bakılmalıdır.
Sarı (fren hattı) ve kırmızı (besleme hattı) kaplinlerin keçelerinin (contaları) sağlamlıkları kontrol edilmeli; herhangi bir yırtık, kesik veya deformasyon var ise yenisi ile değiştirilmelidir.
Sarı (fren hattı) ve kırmızı (besleme hattı) kaplinlerin keçelerinin (contaları) içerisinde kirlenme, yağ, kurum ve su olup olmadığını anlamak için parmak veya temiz bir bez yardımı ile kontrol yapılmalıdır. Kaplinlerin kolay geçmesini sağlamak için dahi olsa asla herhangi bir yağlayıcı madde, kaplinlere sürülmemelidir. Herhangi bir kirlenme tespiti durumu, treylerde o anda veya sonradan oluşabilecek arızalara ve treyler fren sisteminin parçalarının bozulmasına neden olacaktır.
Fren sistemininde oluşmuş bir arızanın tespiti ve arıza durumundan haberdar olmak için sürüş öncesinde ve sürüş sırasında çekicideki arıza ekranı ve arıza lambası mutlaka kontrol edilmelidir. Arıza ikaz lambasının yandığı durumlarda treyler kullanılmamalı ve acilen yetkili servise götürülerek arızanın tespiti ve çözümü için işlem yaptırılmalıdır.
Fren ve süspansiyon tanklarının içerisinde biriken su, nem ve yağın temizlenmesi için tankların altındaki direnaj vanaları en az haftada 1 kez açılarak içerisindekiler boşaltılmalıdır.
Yetkili servis tarafından, yılda 1 kez bakıma giden treylerin fren sistemi, diyagnostik cihazı bağlanarak kontrol edilmelidir. Fren sisteminin bileşenleri, fonskiyonları ve bağlantıları kontrol edilmelidir. Mümkünse, treylerin yol değerlendirme testi (Roll Test) ve treylerin fren ayarları kontrol edilmelidir.
Treyler üzerinde kullanılan WABCO parçalarının değiştirilmesi gerekiyorsa, yine aynı orijinal WABCO parçasının kullanımına özen gösterilmelidir.
Treylere yapılan yüklemelerde; aşırı yüklemelerden kaçınılmalı, treylerin taşıma kapasitesi göz önüne alınarak Karayolları Yönetmeliği’nde geçen taşıma kapasitesine mutlaka uyulmalıdır.
Treylerde aks kaldırma sistemi mevcutsa, bu sistem mutlaka treyler modülatörüne bağlanarak; aks kaldırma işleminden modülatörün haberdar olması sağlanmalıdır. Aks kaldırma uygulaması WABCO tarafından onaylı yapılan projelerden yararlanılarak yapılmalıdır. Modülatöre bağlanmadan ve modülatörden bağımsız olarak kullanılan aks kaldırma işlemlerinde yüke duyarlı frenleme işlemi hatalı çalışacağından, treylerde arızalar ve problemler meydana gelebilecektir.
Treylerde sonradan yapılacak uygulamalar, eklentiler ve fonksiyon geliştirmeleri için, mutlaka WABCO’dan onay alınarak, WABCO Service Partnerlerde orijinal WABCO parçaları kullanılarak değişiklikler yapılmalıdır.
Teknik Bilgiler
Treyler fren sistemi, pnömatik (havalı) fren sistemi olduğunda; treylerin bağlı olduğu çekiciden gelen hava ile çalışır. Bir çekicinin treyleri besleyen hava sistemi ne kadar temiz ise treyleri de o kadar uzun ve sağlıklı şekilde arızasız olarak çalışır.
